Het Doorbreken Van Emotie Eten

Het Doorbreken Van Emotie Eten

Vorige week gaf ik jullie 15 tips om de de feestdagen wat makkelijker door te komen. Vandaag behandelen we een daaraan gerelateerd onderwerp: het emotie eten. Of het nu komt door stress, spanning, teleurstelling of bijvoorbeeld een ruzie, we herkennen allemaal wel het moment dat je op de bank zit met de chocola nog aan de lippen. Diep zuchtend zeggen we tegen onszelf: “Dat had ik niet moeten doen”. Maar hoe komt het nou dat we, ondanks goede bedoelingen en beloftes, toch telkens weer hetzelfde confronterende moment meemaken?

Wanneer gebeurd het?

Het laten varen van je normaal zo strakke eetgewoontes gebeurd altijd op een moment van emotionele instabiliteit. Misschien heb je net ruzie gehad, misschien vallen de resultaten van je afgelopen vier weken hard sporten tegen wanneer je op de weegschaal kijkt. Of je band is lek, het regent en dat laatste plekje in de verlate bus wordt voor je neus afgesnoept door een voordringer. Balen. Wanneer je verdrietig, boos, gestrest of onzeker bent loop je het meeste risico je goede patronen voor even te laten varen.

Wat doe je eraan?

Het belangrijkste is dat je opzoek gaat naar de werkelijke oorzaak van het probleem. Emotie-eten is vaak niet het probleem, maar het gevolg van een probleem. Stel jezelf de vraag wat de reden, de emotie, was van het over-eten. Vervolgens ga je op zoek naar een oplossing. Wanneer het probleem aangepakt wordt, is er geen reden meer om je emoties te verdoven met voeding, omdat het oplossen van het werkelijke probleem een positieve invloed heeft op je gevoel. Kun je niets doen aan de oorzaak van het probleem? Laat het dan varen. Als je er geen invloed op hebt kun je je beter niet druk maken, want daarmee kom je geen stap verder. Eten lost in beide gevallen het probleem niet op.

5 Tips om dit patroon te doorbreken

1) Vind het werkelijke probleem en zoek een blijvende oplossing. Als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing
2) Zoek een preventieve oplossing voor de volgende keer.
3) Maak het jezelf gemakkelijk. Verwijder jezelf uit een omgeving met voeding wanneer je geen controle hebt over je emoties
4) Neem de tijd om verkeerde gewoontes te doorbreken. Doorbreek de cirkel en ga hier eens goed voor zitten. Lees of luister wat boeken, of praat er eens over met anderen
5) Vermijd de oorzaak. Wanneer je van jezelf bijvoorbeeld weet dat je gaat eten wanneer je verveeld bent, zorg dan dat je bezig blijft!

Wil je hier meer over lezen? Lees het hele artikel hier.

 

Marvin Alexander

Dazzle! Personal Training System

 

Desire Dazzle Inspire
P.s: Was dit artikel voor jou WAARDEVOL?

 

Hoe ga jij om met emotie eten? Heb jij nog andere tips?

 

Laat je reactie achter in het commentaar veld onder deze pagina.

 

P.p.s: DEEL dit artikel met jouw netwerk op Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+, want zo kunnen bevriende personen in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

Bron(nen):
1. Hoe kun je emotie eten doorbreken?
2. G’eraldine M. Camilleri , Caroline M’ejean, Emmanuelle Kesse- Guyot, et al. The Associations between Emotional Eating and Consumption of Energy-Dense Snack Foods Are Modified by Sex and Depressive
3. Shawn N. Katterman a, Brighid M. Kleinman b, Megan M. Hood a, Lisa M. Nackers a, Joyce A. Corsica a, Mindfulness meditation as an intervention for binge eating, emotional eating, and weight loss: A systematic review

Was het waardevol, deel het met je vrienden!
2 Reacties
  1. Ik ben blij dat ik hier nu geen last van heb omdat ik voldoen voedingsmiddelen binnenkrijg

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contactgegevens

Dazzle Personal Training System
support@dazzlepersonaltraining.nl
www.dazzlepersonaltraining.nl
Kvk: 64330214

Onze trainingen worden gegeven in onze exclusieve studio te:

Winkelcentrum Woensel 79E
5625AD, Eindhoven
Bekijk in Google Maps

Dazzle PTS op Facebook

Personal Training Eindhoven - Dé Expert In Afvallen